اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی

یکی از بزرگترین مشکلات کسب‌وکارها در موارد مالیاتی، عدم تکمیل صحیح اظهارنامه عملکرد مالیاتی و ارسال به موقع آن است. البته از زمانی که سامانه مالیاتی مودیان راه‌اندازی گردیده، این روال آسان‌تر شده است؛ اما بعضی افراد کماکان به دلیل مشغولیت و نداشتن زمان کافی، ترجیح می‌دهند امور مالیاتی خود را برون‌سپاری کرده و به یک شرکت حسابداری در اصفهان بسپارند. اما برای آن دسته از مودیانی که قصد تکمیل و ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی را دارند، دانستن مطالب زیر ضروری است. پس با ما همراه باشید تا با نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی آشنا شده و اصطلاحات تخصصی آن را بدانید.

 

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی چیست
اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی چیست

 

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی چیست

اظهارنامه مالیاتی، کارنامه مالی کسب‌وکارها است که هر ساله باید توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی که مشمول مالیات هستند، به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. تکمیل و ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی تا قبل از سال 1391 به صورت دستی و با تهیه برگه‌های سازمان مالیات و ارسال برگه‌های تکمیل شده به سازمان انجام می‌شده است. اما در 10 سال اخیر و پس از راه‌اندازی سامانه مالیات دهندگان، تمام این روال از ثبت نام مودیان و دریافت اظهارنامه تا تکمیل و ارسال آن، به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

همه افراد از زمان تولد تا زمان مرگ، فرد حقیقی نامیده می‌شوند. جمع کثیری از مالیات دهندگان کشور را اشخاص حقیقی تشکل می‌دهند که مالکین یا موسسین شرکت‌های کوچک و بزرگ تجاری هستند. اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی در دو گروه انفرادی یا مشارکتی دسته‌بندی می‌شود. افراد حقیقی بر اساس نوع و حجم فعالیت‌های مالی خود، در یکی از این دو گروه قرار می‌گیرند که هر یک، قوانین مختص خود را دارد.

مهلت تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی به طور معمول تا پایان خردادماه سال بعدی می‌باشد. اما از زمان همه‌گیری کرونا، دولت این مهلت را یک ماه بیشتر تمدید کرده است. یعنی در حال حاضر، اشخاص حقیقی تا پایان تیرماه فرصت دارند که اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند. اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی شامل نام و نام خانوادگی فرد، آدرس دقیق محل سکونت، اسناد ثبت احوال و ریزجزئیات مالی شخص حقیقی می‌شود. سازمان امور مالیاتی کشور نیز وظیفه دارد تمام اظهارنامه‌های مالیاتی را در طول یک سال بررسی کرده و با انجام پیگیری‌های لازم، میزان مالیات را متناسب با فعالیت‌های مالی اشخاص تعیین نماید.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

این اشخاص شامل مراکز و موسساتی می‌شوند که در طول زمان و با توجه به نیاز روز جامعه به وجود آمده باشد. اشخاص حقوقی نیز مانند وزارتخانه‌ها، اتحادیه‌های صنفی و قانونی و برخی از شرکت‌های به ثبت رسیده، گروه‌بندی می‌شوند و بر اساس سال مالیاتی تعیین شده برای هر گروه، ملزم به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات خود تا پایان تیرماه هر سال هستند. البته از زمان همه‌گیری کرونا، این مهلت تا آخر شهریورماه تمدید شده است.

در اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی باید تمام اطلاعات شرکت یا سازمان به همراه اسناد هویتی و همچنین همه اطلاعات مالی مانند درآمدها، هزینه‌ها و سود و زیان، با جزئیات کامل ثبت شود. اگرچه همه اشخاص حقوقی باید اظهارنامه مالیاتی را هر ساله تکمیل و ارسال نمایند، اما لازم است بدانید که لزوما همه این اشخاص مجبور به پرداخت مالیات نیستند.

محاسبه و ثبت هزینه استهلاک دارایی های ثابت
مشاهده

طریقه ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

مودیان مالیاتی که قصد تکمیل اظهارنامه و ارسال آن را دارند، باید ابتدا به سامانه الکترونیک مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir مراجعه کرده و با وارد کردن شناسه ملی یا اقتصادی خود، یک کد رهگیری دریافت نمایند. پس از پیش ثبت نام و تایید اطلاعات اولیه شامل کد پستی و شماره موبایل، در حساب کاربری خود بر روی سامانه الکترونیک مالیاتی، نامه‌ای دریافت خواهید کرد که شامل اطلاعات کاربری شما است. این نامه الکترونیک را همیشه نگهداری نمایید.

پس از تایید اطلاعات خود و تکمیل ثبت نام، در همان صفحه ورود اولیه، بر روی دکمه “اظهارنامه مالیاتی الکترونیک” کلیک کرده و اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی را دریافت نمایید. اظهارنامه را با اطلاعات صحیح و به صورت دقیق و کامل پر کرده و در سامانه ارسال کنید. پس از ارسال، باید یک کد رهگیری دریافت کنید که نشان دهنده ارسال موفق اظهارنامه است (دقت کنید که اشخاص حقیقی تا پایان تیر ماه و اشخاص حقوقی تا پایان شهریور ماه فرصت تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی را دارند). در نهایت قبض مالیات خود را به صورت الکترونیک دریافت کرده و نسبت به پرداخت آن با کارت بانکی و رمز دوم، اقدام کنید.

مشمولان اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

به طور کلی هر شخص یا نهادی که به نحوی از داخل ایران به فعالیت و کسب درآمد می‌پردازد، ملزم به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی است. مشمولان اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی عبارتند از :

  • همه اشخاص حقیقی و حقوقی با ملیت ایرانی که خارج از ایران شاغل هستند.
  • همه اشخاص حقیقی و حقوقی ساکن خارج از ایران که به هر نحوی از ایران کسب درآمد می‌کنند.
  • همه افرادی که در ایران ساکن هستند و از داخل کشور درآمد کسب می‌کنند.

معافیت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

اشخاص حقیقی و حقوقی معاف از تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی به شرح زیر می‌باشند :

  • همه نهادها و سازمان‌های دولتی که از بودجه دولت استفاده می‌کنند.
  • همه شهرداری‌ها و ارگان‌های زیرمجموعه استان‌ها
  • همه وزارتخانه‌های رسمی و موسسه‌های زیرمجموعه هر وزارتخانه
  • همه شرکت‌های تعاوتی دانشجویی، دانش‌آموزی، کارگری، عشایری و یا صیادی

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

همه اشخاص حقیقی و حقوقی که شرایط معافیت اظهارنامه مالیاتی را ندارند، حتی در صورت نداشتن فعالیت مالی، ملزم به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر هستند. این افراد باید اظهارنامه مالیاتی را به صورت سفید و به همراه مدارک لازم ارسال نمایند؛ در غیر اینصورت، جریمه شده و مجبور به پرداخت مبلغ جریمه می‌باشند.

همچنین مشمولان اظهارنامه مالیاتی در صورت عدم تکمیل و ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی، به میزان 30 درصد از مبلغ پرداخت نشده، جریمه خواهند شد. بعلاوه تمام شرایط بخشش مالیات از ایشان حذف شده و مورد تخفیف مالیاتی قرار نمی‌گیرند.

تنظیم اظهارنامه ارزش افزوده توسط شرکت حسابداری در اصفهان

در صورتی که زمان کافی برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود ندارید و یا این روال قانونی را دشوار دانسته و فکر می‌کنید در انجام آن با خطا مواجه خواهید شد، پیشنهاد می‌کنیم تنظیم اظهارنامه مالیاتی خود را به بهترین شرکت حسابداری در اصفهان بسپارید. شرکت حسابداری آرمان ارقام دقیق سپاهان به نشانی اینترنتی esfahanmali.ir، با افرادی خبره و چندین سال تجربه در امور مالی و حسابداری، برای ارائه مشاوره مالیاتی و همچنین خدمات مالیاتی شامل تنظیم اظهارنامه عملکرد افراد حقیقی و حقوقی و ارسال آن در خدمت شما خواهد بود.

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا