ارزش افزوده چیست

در این مقاله قصد داریم تا درباره اینکه ارزش افزوده چیست، توضیحات کافی ارائه دهیم. برای آشنا شدن با این نوع مالیات با آرمان ارقام دقیق سپاهان (شرکت حسابداری در اصفهان) همراه باشید.

ارزش افزوده چیست؟

ارزش افزوده یا همان مالیات غیر مستقیم در سال 1387 به تایید نهایی شورای نگهبان رسید و به عنوان قانون در آمد. مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مالیات غیر مستقیم است که بر مبلغ پرداختی  مصرف کالا و خدمات اضافه میگردد.

چه اشخاصی مشمول این مالیات نمیباشند ؟

طبق ماده 12 مالیات بر ارزش افزوده برخی از کالا ها و خدمات معاف از ارزش افزوده هستند که به صورت خلاصه  به آن ها اشاره خواهیم کرد :

1 – محصولات کشاورزی فراورده نشده .

2 – دام و طیور و آبزیان .

3 – انواع کود و بذر و نهال .

4 – آرد خبازی و مطبوعات .

5 – انواع دارو و لزومات مصرفی درمانی .

6 – انواع حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون شهری اعم از جاده ای ، ریلی ، هوایی و دریایی .

7 – خوراک دام و طیور .

8 – رادار و تجهیزات ناوبری هوانوردی و فرودگاهی .

9 – فرش دستباف.

مقدار و مبلغ ارزش افزوده

موضوع بعد که میتوان به آن اشاره کرد مقدار و مبلغ ارزش افزوده در کالا ها و خدمات است که شامل دو بخش و موضوع مالیات و عوارض میباشد که به صورت دو فیش جداگانه توسط مودیان پرداخت میگردد. در سال های 1398 ، 1399 ، 1400 ارزش افزوده به 6 درصد مالیات و 3 درصد عوارض تقسیم میشود که جمعا 9 درصد مبلغ کل کالا یا خدمات دریافتی مشتریان میباشد. نکته قابل توجه در مقدار ارزش افزوده درصد آن در سیگار و محصولات دخانی میباشد که از قرار 12 درصد مبلغ محصول است و همچنین مالیات بر ارزش افزوده بنزین و سوخت هواپیما 20 درصد میباشد.

مواردی که باید در مورد آن بدانید عبارتند از :

مالیات و ارزش افزوده پرداختنی توسط مودیان هنگام خرید خرید کالا برای فعالیات های اقتصادی خود از مالیات های وصول شده هنگام ارائه خدمات و محصولات خود کسر میشود و یا اینکه به آن ها مسترد میگردد. در صورتی که مودیان در هر دوره مالیاتی (بهار – تابستان – پاییبز – زمستان ) اضافه پرداختی داشته باشند به حساب مالیات بر ارزش افزوده دوره های بعد منظور خواهد شد .

در صورتی که مودیان به عرضه کالا های معاف اشتغال داشته باشند یا به عبارت دیگر مشمولاین مالیات نباشند نباشند مالیات هایی که پرداخت کرده اند با خرید کالا یا خدمات قابل استرداد نخواهد بود و اگر مودیان به کالای مشمول و غیر مشمول توام انتقال داشته باشند مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط ایشان در مورد کالا های مشمول مالیات بر ارزش افزوده در حساب مالیاتی مودی منظور میگردد .

همچنین آن قسمت از مالیات بر ارزش افزوده های پرداختی که قابل استرداد نمیباشد جزء هزینه های قابل قبول قانون مالیات های مستقیم محسوب میگردد .

اگر مودی مالیات بر ارزش افزوده بیشتری نسبت  به وصول شده خود پرداخت کرده باشند در صورتی که ظرف 3 ماه از تاریخ در خواست مودی مسترد نشود خسارتی به میزان 2 درصد در ماه بر اساس مدت تاخیر محاسبه خواهد شد .

در مواردی که اشخاص حقوقی یا حقیقی بیشتر از یک شغل یا فعالیت دارند اظهار نامه ارزش افزوده هر محل فعالیت خود را به صورت جداگانه باید به سازمان امور مالیاتی تسلیم گردد .

در مورد مودیانی که محل ثابت برای فعالیت خود نداشته باشند محل سکونت آن ها برای تسلیم اظهار نامه به سازمان امور مالیاتی لحاظ خواهد شد .

در صورت عدم ثبت نام مودیان در مهلت مقرر جهت گواهی ارزش افزوده 75 درصد مالیات متعلقه تا تاریخ ثبت نام جریمه میشوند .

جرائم مربوط به ارزش افزوده چیست؟

در زیر میتوانید با جرائم آشنا شوید و بدانید جرائم مربوط به ارزش افزوده چیست.

در صورت عدم صادر کردن صورتی با فرض معادل یک برابر مالیات بر ارزش افزوده جریمه می شوند .

در صورت عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب معادل یک برابر ما به التفاوت مالیات مالیات ارزش افزوده جریمه میشوند .

در صورت عدم درج  اطلاعات دقیق صورتحساب طبق نمونه اعلام شده 25 درصد مالیات ارزش افزوده جریمه میشوند .

در صورت عدم تسلیم اظهار نامه ارزش افزوده از تاریخ ثبت نام به بعد 50 درصد مالیاتع ارزش افزوده جریمه میشوند .

در صورت عدم ارائه دفاتر و اسناد و مدارک 25 درصد مالیات ارزش افزوده جریمه میشوند .

در صورت تاخیر در پرداخت مالیات ارزش افزوده در موعد مقرر  2 درصد مبلغ در ماه نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تاخیر پرداخت جریمه خواهند شد .

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا