لیست مالیات حقوق

هر شرکت، فروشگاه بزرگ یا کسب و کاری باید اطلاعات مختلفی را در اختیار برخی از ارگان‌های دولتی قرار دهند. به‌عنوان مثال لیست مالیات حقوق یکی از این موارد است که توسط کسب و کارهای مختلف به اداره مالیات تسلیم شود تا بتوانند مالیات مربوط به کسب و کار را به‌صورت دقیق وارد کرده و از آن بهره ببرند.

لیست مالیات حقوق چیست؟

قبل از هر چیز باید تعریف لیست مالیات حقوق را بشناسید و بدانید که چه اطلاعاتی را در این لیست باید وارد کنند. این لیست در اصل حاوی اطلاعات مالیاتی و حقوقی هر کدام از کارمندان و کارگران شرکت است. در صورتی که اعضا و کارمندان به‌صورت ماهیانه، حقوقی بیش از حقوق قانون کار دریافت کنند، باید بسته به میزان مبلغ حقوق دریافتی، مالیات حقوق پرداخت کنند؛ از این رو لیست مالیات حقوق باید تکمیل شود و به اداره مالیات ارائه گردد.

ضرورت لیست مالیات حقوق
ضرورت لیست مالیات حقوق

لیست مالیات حقوق توسط چه افرادی و در چه زمانی پر می‌شود؟

اگر به‌عنوان یک کارمند در شرکت یا ارگانی فعالیت می‌کنید، باید بدانید که اطلاعات حسابداری حقوق، بر عهده پرسنل نیست و کارفرمایان باید این لیست را پر کرده و تحویل دهند. معمولاً در شرکت‌ها، بخش حسابداری امور مربوط به مالیات و حقوق را انجام می‌دهد. ارائه اطلاعات کامل و مستند برای پر کردن این لیست از اهمیت بالایی برخوردار است و در غیر این صورت ممکن است حتی جریمه‌های سنگینی برای شرکت وضع شود. به همین علت حسابداران یا کارفرماها باید با دقت بالایی این لیست را تکمیل کنند.

لیست مالیات حقوق به‌صورت ماهیانه تکمیل شده و به اداره دارایی تسلیم می‌شود. پس از این که لیست مالیات تکمیل شد، حداکثر تا ۳۰ روز پس از انجام محاسبات لازم و در پایان هر ماه، به اداره مالیات ارسال می‌شود.

تکمیل و ارسال لیست مالیات حقوق به اداره دارایی

اگر جزو صاحبان کسب و کارهای مختلف هستید و باید مالیات بپردازید، ارسال لیست مالیات حقوق از اهمیت بالایی برایتان برخوردار است. برای این منظور باید مراحل زیر را طی کنید.

1.مرحله اول ثبت‌نام یا ورود به سامانه

اگر اولین بار است که وارد سایت اداره دارایی و مالیات می‌شوید، باید در این سایت ثبت‌نام کرده و نام کاربری و کلمه عبور دریافت کنید. در صورتی که قبلاً ثبت‌نام خود را انجام داده‌اید، با وارد کردن این اطلاعات، وارد پورتال خود می‌شوید. بخش فهرست حقوق سپس فهرست حقوق جدید را برگزینید.

2.ورود اطلاعات به سامانه

در این مرحله باید اطلاعاتی را که از شما خواسته می‌شود، پر کنید. به‌عنوان مثال فیلدهای مربوط به ماه جاری، نام و نوع لیست، حوزه عملیاتی و … جزو این موارد هستند.

برای نام و نوع لیست مالیات حقوق، باید الحاقی،  اصلی یا اصلاحی را با توجه به لیست خود انتخاب کنید. در صورتی که اولین بار است در ماه لیست را ارسال می‌کنید، لیست اصلی، اگر لیست قبلی نیاز به تصحیح داشت لیست الحاقی و در صورتی که لیست به طور کامل اشتباه بود لیست اصلاحی را انتخاب می‌کنید.

3.مراجعه به بخش فهرست حقوق و بررسی گزینه‌ها

هنگامی که به بخش فهرست حقوق می‌روید، گزینه‌های مختلفی برایتان نمایش داده می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • فهرست حقوق جدید: برای ارائه لیست جدید و شروع ارسال این بخش را انتخاب می‌کنید.
  • فایل‌های ارسالی: در این بخش فهرست لیست‌هایی را که تاکنون ارسال کرده‌اید، مشاهده می‌کنید.
  • فهرست لیست‌ها: در این بخش لیست مالیات حقوق مودی برایتان قابل مشاهده است.
  • قبض‌ها: لیست‌های ارسال شده توسط مودی در این بخش دیده می‌شوند.

4.ارسال فرم برای اداره دارایی

در صورتی که تمامی موارد را بررسی کرده‌اید و از اطلاعات وارد شده اطمینان دارید، حال نوبت ارسال لیست مالیات حقوق برای اداره دارایی رسیده است. با کلیک روی تأیید و ارسال، کار را تمام کنید. همان‌طور که گفته شد، در صورتی که بعداً متوجه شدید برخی از اطلاعات یا همه آن‌ها نیاز به اصلاح دارد، می‌توانید از بخش ارسال فرم مجدد لیست اصلاحی یا الحاقی را ارسال کنید.

اگر لیست مالیات حقوق ماهیانه ارسال نشود!

ممکن است از خودتان بپرسید،  در صورتی که این لیست را به طور دقیق و سر وقت ارسال نکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ همان‌طور که گفته شد، مالیات بر حقوق یا درآمد باید با دقت تکمیل شود. علاوه بر این لیست سر موعد باید به اداره دارایی و مالیات ارسال گردد. پرداخت مالیات حقوق که برای کارفرما تعیین می‌شود، باید سریع‌تر پرداخت شود تا جریمه دیرکرد شامل آن نشود. گاهی اوقات جریمه‌ای که شامل این مالیات می‌شود، چندین برابر مقدار مالیات واقعی است و این مبلغ هم قابل بخشش نیست. پس می‌توانید متوجه حساسیت موضوع شوید.

در صورتی که مالیات حقوق پرداخت نشود، جریمه ۱۰ درصدی به آن تعلق می‌گیرد. به‌علاوه،  به‌ازای هر ماه تأخیر از پرداخت این مالیات، ‌ 2.5 درصد به جریمه آن اضافه می‌شود. گاهی نیز مشکلات مالی بزرگی را برای شرکت به همراه دارد.

زمان ارسال لیست مالیات حقوق
مهلت ارسال لیست مالیات حقوق

تهیه لیست مالیات حقوق و ارسال آن سر موعد

همان‌طور که ذکر شد، لیست مالیات بر حقوق یا درآمد از حساسیت بالایی برخوردار است و باید برای تهیه آن سر موعد اقدام کرد. دادن اطلاعات اشتباه حتی به‌صورت غیرعمد هم می‌تواند برای شرکت مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

در صورتی که می‌خواهید خیالتان از بابت تهیه لیست مالیات حقوق به‌صورت دقیق و سر موعد راحت باشد، باید کار را به حسابدار یا شرکت حسابداری معتبر بسپارید. علاوه بر شرکت حسابداری در اصفهان، ‌شعبه شرکت حسابداری در آمل نیز به شما در این زمینه کمک می‌کند تا در اسرع وقت، به‌صورت کاملاً دقیق و سر وقت، لیست مالیات حقوق کارمندان و کارگران کارگاه خود را در سامانه مربوطه ارسال کنید.

استفاده از خدمات شعبه شرکت حسابداری در آمل این امکان را به شما می‌دهد تا در صورتی که حسابدار ندارید،  این وظایف را به‌خوبی و در زمان کمی انجام دهید. همچنین نیازی به استخدام حسابدار دائم و پرداخت هزینه‌های زیاد در این زمینه نداشته باشید.

این شرکت تمامی اطلاعات حسابداری،  اداری و نکات مورد نیاز برای ارسال لیست مالیات را رعایت می‌کند و از قوانین مربوط به امور مالیاتی و حسابداری نیز به‌صورت کامل اطلاع دارد. بدین صورت نگرانی شما را از بابت تأخیر در ارسال یا جریمه‌های احتمالی رفع می‌کند.

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا