تحریر دفاتر قانونی چیست؛ نحوه نوشتن و هزینه های مربوطه

تحریر دفاتر قانونی

تحریر دفاتر قانونی حسابداری یکی از مراحلیست که بنگاه­‌های اقتصادی به منظور ثبت اسناد رویدادهای مالی باید طی کنند. به موجب قانون تجارت این ثبت رویداد باید در دفاتر قانونی حسابداری که شامل دفتر کل و دفتر روزنامه است، صورت پذیرد. شرکت آرمان ارقام سپاهان (اصفهان مالی) به عنوان یک شرکت فعال و پیشرو در خدمات حسابداری در اصفهان، کلیه مراحل مربوط به تحریر دفاتر قانونی را به صورت کامل و به همراه آموزش برای کسبه و صاحبان بنگاه ها، انجام می­دهد. در ادامه مطلب، جزئیات کامل در رابطه با نحوه ثبت این دفاتر، هزینه ­ها و شرایط آن را بررسی می کنیم.

دفتر قانونی حسابداری چیست؟
دفتر قانونی حسابداری چیست؟

دفتر قانونی حسابداری

همانطور که در ابتدا اشاره شد، دفتر قانونی حسابداری شامل دو نوع روزنامه و کل است. این دفاتر به منظور تهیه اظهارنامه عملکرد، در طول یک سال مالیاتی انجام می پذیرد. این دو دفتر دارای اهداف متفاوتی بوده و همچنین نحوه ثبت رویدادهای مالی در آن نیز با یکدیگر متفاوت است.

دفتر حسابداری روزنامه

دفتر حسابداری روزنامه یکی از دفاتر قانونی بوده که در آن کلیه عملیات و همچنین رویدادهای مالی توسط شرکت، در آن ثبت می­شود. این دفاتر شامل دو نوع عمومی و اختصاصی بوده که در دفاتر اختصاصی، نوع خاصی از عملیات مالی در آن ثبت می­گردد. این دفاتر معمولا در شرکت­ها و موسسات بزرگ قابل استفاده است.  این دفتر شامل ستون­های زیر است:

  • ردیف
  • تاریخ
  • شماره دفتر کل
  • شرح
  • بدهکار و بستانکار

در این دفاتر، کلیه رویدادهای مالی بنگاه­ها و واحدهای تجاری به ترتیب تاریخ باید ثبت شود. طبق قانون تجارت و ماده 7 آن “دفتر روزنامه، دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات و دیون و داد و ستد تجارتی و معاملاتی راجع به اوراق تجارتی (از قبیل خرید و فروش و ظهرنویسی) و به طور کلی جمیع واردات و صادرات تجارتی خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می­کند، در آن دفتر ثبت نماید”.

دفتر حسابداری کل

دفتر حسابداری کل، دفتریست که تمام ثبت­های قانونی دفتر روزنامه به آن منتقل شده و از آن­ها جهت عملیات مختلف مانند حسابرسی داخلی استفاده می­شود. زیرا در دفتر روزنامه نمی­توان مانده نهایی هر حساب را مشخص کرد. در دفتر قانونی کل، برای هر حساب، یک یا چند صفحه اختصاصی در نظر گرفته شده و انواع عملیات در آن ثبت می­گردد.

بر اساس ماده 8 قانون تجارت”دفتر کل، دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات حداقل هفته­ای یک مرتبه، از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلفه آن را تشخیص و جدا کرده و هر نوعی را باید در صفحه مخصوصی در آن دفتر به صورت خلاصه ثبت کند”.  دفتر کل دارای قسمت­های زیر است:

  • تاریخ
  • شماره روزنامه
  • شرح
  • بدهکار و بستانکار
  • تشخیص
  • مانده
نحوه تحریر دفاتر قانونی در حسابداری
نحوه تحریر دفاتر قانونی در حسابداری چگونه است و چقدر هزینه دارد.

نحوه تحریر دفاتر قانونی

با توجه به پیچیدگی­ها و حساسیت بالا در استفاده از این دفاتر قانونی، باید از قبل نسبت به استفاده از این دفاتر آموزش کامل را گذرانده باشید. اما به طور کلی، نوشتن دفاتر قانونی، فرآیند پیچیده­ای نیست، اما به دلیل لزوم داشتن مطابقت در نگارش دفتر روزنامه و دفتر کل با آیین­نامه، نیازمند صرف زمان زیاد و داشتن دانش حسابداری است.

در تحریر دفاتر قانونی باید به این نکته توجه داشته باشید که رویدادهای مالی باید به صورت روزانه و یا ماهانه در دفتر ثبت شوند. در این دفاتر، معمولا بدهکاران در سمت راست و بستانکاران در سمت چپ دفتر درج می‌شوند. همچنین اولین خط هر صفحه ویژه نقل از صفحه قبلی و آخرین خط مخصوص نقل به صفحه بعد است. علاوه بر این بهتر است انتهای تمامی اسناد در دفاتر روزنامه با یک خط مورب بسته شود.

در هنگام نوشتن دفتر روزنامه کل باید ردیف­ها را مطابق با ستون موردنظر تکمیل کنید. در ستون تشخیص در دفترکل باید پس از اینکه موارد بدهکاری و بستانکاری را با یکدیگر جمع کردید، تفاضل این دو مورد، نوع حساب را از لحاظ بدهکار و یا بستانکار بودن مشخص می­نماید. پس از اعمال این عملیات در صورتی که جمع بدهکار بیشتر باشد، باقیمانده به صورت بدهکار بوده و در ستون تشخیص عبارت “بد” درج می­گردد، در غیر این صورت، در این ستون باید عبارت “بس” را درج کرد.

هنگام نگارش دفاتر قانونی کل بهتر است که اطلاعات دفتر روزنامه را ظرف مدت 15 روز به سرفصل مربوطه در این دفاتر منتقل کرد. در این دفاتر، گردش حساب بدهکار و همچنین بستانکار، در انتهای صفحه درج شده که تفاضل این دو به عنوان باقی­مانده حساب در زیر عدد بزرگتر ثبت شده و این مانده به ترازنامه منتقل می­گردد. در این دفاتر نیز بهتر است انتهای تمامی حساب­ها با یک خط مورب بسته شود.

هزینه نوشتن دفاتر حسابداری سال 1401

هزینه تحریر دفاتر قانونی حسابداری با توجه به نوع دفتر و تعداد صفحات آن متغیر است. این هزینه برای دفاتر کل به ازای هر صفحه 26 ردیفی، 7.500 تومان و برای دفاتر روزنامه، 9 هزار تومان مشخص شده است. مدت زمان تحریر دفاتر نیز با توجه به میزان سفارش ممکن است بین 1 الی 3 روز کاری باشد.

رایج ترین اشتباهات در تحریر دفاتر قانونی

نگارش دفاتر قانونی ممکن است به دلایل مختلفی با اشتباهات متعددی همراه باشد که این اشتباهات ممکن است در قبل از دریافت آن و یا هنگام ثبت اطلاعات روی دهد. توجه داشته باشید که صفحات این دفاتر باید توسط اداره ثبت به ترتیب شماره­گذاری شده و با مهر وزارت دادگستری پلمب شود.  از اشتباهات رایج در دفاتر قانونی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم دریافت و یا دریافت دیر هنگام دفاتر قانونی
  2. تاخیر در ثبت رویدادهای مالی
  3. از قلم افتادن اسناد حسابداری هنگام ثبت در دفاتر
  4. مغایرت بین اطلاعات دفاتر با نرم افزارهای حسابداری
  5. به تاخیر انداختن ثبت رویدادهای مالی که بیش از حد مجاز هستند.

دفاتر قانونی حسابداری را از کجا تهیه کنیم؟

یکی از نکات مهم به منظور دریافت دفاتر قانونی معتبر، توجه به شرکت ارائه دهنده آن است. شرکت آرمان ارقام سپاهان، شرکت حسابداری واقع در اصفهان به عنوان یکی از شرکت­های پیشرو و با قدمت بالا در ارائه خدمات مالیاتی و حسابداری، می­تواند بهترین انتخاب شما به منظور تحریر دفاتر قانونی باشد. شما می­توانید با تماس با کارشناسان مجموعه نسبت به شرایط و قیمت صدور این دفاتر جویا شوید.

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا